تازه سرليکونه
د (نکاح) نورې ليکنې
تازه سرليکونه
بېلابېلې ليکنې
هبه
 
  April 5, 2017
  0

ليکنه: مولوي محمدعمر خطابي حفظه الله

هبه

هِبَه دې ته وايي چي څوک بل ته يو شئ بېله عوض  څخه په ځان ورکړي ، هبه کونکي ته واهب وايي او کوم کس ته چي هبه ورکول کيږي هغه ته مَوهُوب لَهُ وايي .

 

د صدقې او هبې تر منځ فرق دا دى ، چي په صدقه کي يو شئ اړ او محتاج ته د ثواب په غرض ورکول کيږي مګر په هبه کي بيا مَوهُوب لَهُ ته شئ د اړتيا لکبله نه ورکول کيږي بلکي د پېرزويني پر بنسټ ورکول کيږي .

که څوک بيا يو شئ چا ته د هغه د اکرام او خپل منځي محبت پيدا کېدلو لکبله د هغه ځاى ته ور وړي هغه ته بيا هدية وايي .

 

هبه په ايجاب او قبول صحيح کيږي يعني ايجاب او قبول يې رکن دى ، ځکه دا هم د بيعي په شان يو تړون دى ، هغه مهال صحيح کيږي چي دواړه په راضي سي او په ايجاب او قبول سره د خپلي خوښې څرګندونه وکړي .

 

د هبې قبض

هبه په ايجاب او قبول صحيح کيږي خو د هبې د تړون د بشپړ کېدلو او پوره کېدلو د پاره قبض شرط دى ، مَوهُوب لَهُ تر هغه مهاله د هبې مالک نه ګرځي تر څو چي قبض کړې يې نه وي .

که څوک چا ته يو شئ هبه کړي او په همدا د ايجاب او قبول په مجلس کي مَوهُوب لَهُ هغه شئ قبض کړي نو هبه لازميږي او مَوهُوب لَهُ يې مالک ګرځي .

 

د ايجاب او قبول په مجلس کي مَوهُوب لَهُ د واهب بې اجازې هم هبه قبض کولاى سي .

که مَوهُوب لَهُ د ايجاب او قبول په مجلس کي هبه قبض نه کړه نو ترمجلس وروسته يې نسي قبض کولاى البته که واهب اجازه ورته ورکړه هلته يې بيا قبض کولاى سي .

 

عايشېB ته خپل پلار وويل : ته شل وَسقه يعني د يوه اوښ د بار په اندازه خرما زما د باغ څخه وشکوه ، دا د ابوبکر> لخوا وعايشېB ته هبه وه ، څه مهال چي ابوبکر Sوفات کېدى عايشې B ته يې وويل :

اې لورکۍ ! ته پر ما تر هر چا ګرانه يې او ستا فقر او محتاجي د بل هر چا تر محتاجي پر ما درنيږي ، ما تا ته شل وسقه خرما هبه کړې وه چي زما د باغ څخه يې وشکوه ، که تا دا خرما شکولې او اخيستلې واى ، نو هغه ستا کېدله خو داچي تا قبض نه کړه ، نو هغه اوس د وارثانو ګډ مال دى ، ته يې د خپلو دوو وړونو او دوو خوېندو سره د قرآني وېش مطابق وويشه.

نو په همدې اساس د هبې قبض کول شرط دي .

د قبض ډولونه

د هبې قبض کول پر دوه ډوله دي ، يو دا چي څوک يې د خپل ځان د پاره قبض کوي او بل دا چي څوک يې د بل د پاره د هغه په استازيتوب قبض کوي .

کوم کس چي هبه د ځان د پاره قبض کوي د هغه د پاره عقل شرط دى ، د ليوني او داسي کوچني چي د ښو او بدو تميز نسي کولاى قبض نه صحيح کيږي البته بلوغ يې شرط نه دى ، په ښو او بدو پوهېدونکى نابالغه ماشوم د خپل ځان د پاره هبه قبض کولاى سي .

 

د بل په استازيتوب قبض بيا دا دى چي څوک يې د کوچني د پاره قبض کړي ، د کوچني د پاره د هغه د ولي قبض صحيح کيږي ، خو که ولي يې نه درلودى بيا يې هغه څوک ورته قبضولاى سي چي هغه د دا کوچني پالنه او روزنه کوي .

 

که بېګانه نفر کوچني ته يو شئ هبه کړي ، په لومړي قدم کي يې پلار بيا يې د پلار وصي ، ور پسې يې نيکه بيا يې د نيکه وصي ورته قبض کولاى سي ، په دوى څلورو که يو موجود وي بل څوک يې هبه ورته قبض کولاى نسي ، که څه هم يې خپل وي لکه ورور  اکا او مور .

ځکه پلار يا نيکه او يا د هغوى وصي چي موجود وي نور خپلوان د کوچني په مال کي تصرف نسي کولاى .

که هغوى بيخي غايب وه بيا چي تر دوى وروسته يې ولي ګڼل کيږي هغه يې ورته قبضولاى سي .

 

که په پلار او نيکه کي يو خپل ماشوم ته شئ هبه کړي دا شئ که څه هم د دوى په لاس کوي ، بيا هم د کوچني ملکيت ګرځي ، ځکه دوى يې د کوچني د پاره قبض کونکي ګڼل کيږي .

 

که يو شئ د چا په لاس کي امانت يا عاريت وي او مالک يې ورته هبه کړي نوهبه يې صحيح ده ، جديد او نوي قبض ته اړتيا نه لري .

مَوهُوب

کوم شئ چي په هبه څوک بل ته ورکوي هغه ته مَوهُوب وايي ، د مَوهُوب د پاره شرط دا دى چي د هبې په وخت کي به موجود وي ، د مثال په ډول که څوک د خپل باغ د راتلونکي کال حاصلات يو چا ته هبه کړي ، نو دا نه صحيح کيږي ، ځکه هغه تر دې دمه هيڅ موجود نه دي او تردې وروسته پيدا کيږي .

 

ګډ شراکتي شي ته مُشَاع وايي ، د هغه مُشَاع هبه هم نه صحيح کيږي کوم چي وېشل کېدلاى سي لکه غټ کور ، ځکه مَوهُوب به د نورو څخه بېل وي .

 

که څوک د شراکتي شي يوه برخه چا ته هبه کړي ، نو دا هبه فاسده ده ، که د شريکانو سره يې وېش وکړى او مَوهُوب لَهُ ته يې هبه سوې برخه تسليم کړه  نو بيا صحت پيدا کوي ، البته د داسي ګډ شراکتي شي هبه بيا صحيح کيږي کوم چي د شريکانو تر منځ پر برخو وېشل کېدلاى نسي لکه شراکتي موټر ، شراکتي دوکان ، وړوکى کور او داسي نور .

د هبې حکم

هبه چي قبض سي د هبه کونکي د ملکيت څخه وځي ، مَوهُوب لَهُ يې مالګ ګرځي ، خو دا ملکيت لازمي نه دى بلکي رجوع او فسخ پکښي راتللاى سي که څه هم په هبه کي رجوع کول ناوړه او د مړاني خلاف کار دى .

 

هبه کونکى په هبه کي هغه مهال رجوع کولاى سي يعني د مَوهُوب لَهُ څخه يې بېرته اخيستلاى سي چي مَوهُوب لَهُ يې په بېرته ورکولو راضي سي او يا يې قاضي د بېرته ورکولو حکم وکړي .

د مَوهُوب لَهُ د خوښۍ يا د قاضي د پرېکړي پرته رجوع نه صحيح کيږي .

 

  

د رجوع منع کونکي

 که مَوهُوب لَهُ هبه کونکي ته د هبې عوض

 ورکړي او هبه کونکى يې عوض قبول او قبض کړي نو بيا رجوع نه صحيح کيږي .

که څوک و فقير لره هبه ورکړي نو تر قبضولو وروسته يې بېرته نسي ځني اخيستلاى .

 

که څوک ذي رحم مَحرَم ته هبه ورکړي يعني داسي نَسَبِي خپل ته چي که يو نر بل ښځه فرض کړل سي هيڅکله يې تر منځ نکاح نه صحيح کيږي ، داسي نَسَبِي خپل ته که هبه ورکړي د هغه څخه يې هم بېرته نسي اخيستلاى .

په ماينې او مېړه کي چي هر يو بل ته هبه ورکړي په هغه کي هم رجوع نسي کولاى .

 

که په هبه کي پيوست يعني نه بېلېدونکى زياتوب راسي هلته هم رجوع نه صحيح کيږي ، د بېلګي په ډول يو څوک و چا ته مځکه هبه کړي ، هغه سراى پر جوړ کړي يا نهالګي پر شنه کړي ، يا ټوکر ورکړي هغه کالي ځني روغ کړي په داسي حالاتو کي يې هم بېرته نسي ځني اخيستلاى .

 

که هبه د مَوهُوب لَهُ د ملکيت څخه ووځي مثلا خرڅ يې کړي يا يې بل ته په هبه ورکړي دلته هم هبه کونکى رجوع نسي کولاى .

 

که په هبه کونکي او مَوهُوب لَهُ کي يو مړ سي دلته هم بيا رجوع نه صحيح کيږي .

که هبه د مَوهُوب لَهُ څخه هلاک سوه يا يې پخپله استهلاک کړه دلته هم رجوع نه صحيح کيږي .

 

د اولاد تر منځ برابري

د اولادونو تر منځ په هبه کي برابري راوستل د اکثرو علماوو په آند مستحب کار دى ، خو دا چي برابري څه ته وايي پدې اړوند د علماوو نظرونه بېل بېل دي .

ابويوسفG او همدا ډول مالکيه او شافعيه پدې نظر دي چي په هبه کي د اولادونو تر منځ برابري دا ده چي لور ته هم د زوى په اندازه شئ ورکول سي .

 

د امام محمدG او د حنابله وو نظر دا دى چي پلار د اولادونو تر منځ د ميراث د وېش په ډول هبه ووېشي ، لور ته د زوى نيمه برخه ورکړي ، ځکه الله * يې د ميراث وېش همدا ډول کړى دى نو که څوک په ژوند کي څه شئ اولادونو ته هبه کوي نو هغه دي هم د ميراث د وېش په ډول پر وويشي .

----------------------------------------

مأخذ: فقه المبتدي - نکاح برخه

مخکنۍ ليکنه: وقف

تبصره
يو نوم خامخا وليکئ.دغه نوم تر ٤٠ تورو زيات دى.
برېښناليک خامخا وليکئ.دغه برېښناليک تر ٤٠ تورو زيات دى.دغه برېښناليک باوري نه دى!.
متن خامخا وليکئ.متن تر وروستي بريده رسېدلى دئ.

  که نه لوستل کېږي دلته کليک وکړئ.  

سرته